Till minne av Miriam Makeba

Miriam Makeba avled igår sedan hon hastigt insjuknat under en konsert till stöd för den italienska författaren Roberto Saviano. Ett värdigt avsked, av en artist som alltid stod upp för mänskliga rättigheter, i sitt hemland Sydafrika, på den afrikanska kontinenten , och globalt, något hon fick betala ett högt pris för. Få namn är som hennes så sammanflättat med kampen mot Apartheid.

Hennes största framgång kom med sången Pata Pata, som erövrade världen , men för mig är det en annan sång som för alltid etsat sig in i mitt minne.Jag hade den fantastiska glädjen och ynnesten att vara på plats i globen i en sen vinterdag i mars  1990 ,  en månad efter Nelson Mandelas frigivning, när han höll tal och Miriam Makeba sjöng, antagligen det finaste och mest rörande politiska minne som jag har, och som jag delar med alla som var där den kvällen, det som lyser allra starkast från den kvällen var när Makeba sjöng N´Kosi Sikeleli, med stöd Globen Choir.

Rest in Peace , Mama Africa.

Kommentera

