Hakim på KGB

Ikväll spelar Hakim  på kägelbanan(Södra teaterni vår vackra huvudstad. Det är tredje gången han är här och förgyller vår tillvaro. Alla ni som har biljett kommer att få uppleva en hafla med röjvarning utan dess like.

Jag hade det sanna nöjet att se honom och hans fjortonmanna-band när de var här senast. Han svepte in som en Khamasin-vind och blåste på i maxfart från det att de första tonerna av Asalamu aleikum klingade , med en av de starkaste konsertöppningar jag någosin har upplevt, där det som jag tycker är hans bästa låt – ¨Afred masalan¨ kom som tredje låt och gjorde mig aningen skeptisk för några sekunder tills jag bestämde mig för att bara njuta. Konserten som  var 100 %  shaábisoul i hundra minuter hade sin höjdpunkt i Ah ya Alby, som  verkligen tog den till sitt hjärta. Det verkade som att Hakim hade förstått att detta var kvällens de facto nationalsång för republiken Alby söder om Stockholm och sällan har jag upplevt en sådan total symbios mellan musikerna  och publiken som under de  numret. När Hakim avslutade konserten precis som han började, med Asalamu Aleikum så hade jag normalt sett varit beredd på att gå, men i detta fall så är det den ultimata låten att både börja och avsluta konserten med.

Hakim spelade i Malmö igår kväll, skånes bästa DJ, Cheb Oman var där och ger oss sina intryck här. Annas version av densamma här. Slutligen ger  Svartens info  mer här, om man vill ladda up inför, eller lyssna på Hakim efter konserten. Själv så vil jag lämna er med kungen av Shaábi Soul och Gudfadern av soul himself , där de tillsammans sjunger Lelah.

Uppdatering:

En första sval recension  av fredagens konsert av svenskans Lars Lovén här, där det enda vi verkar vara ense om är att Hakim inledde , som han slutade, med Asalamu Aleikum.

 Vi ses på  KGB ikväll!

En kommentar till Hakim på KGB

  1. Lundinorient skriver:

    Det var verkligen en upplevelse värd att ta sig hela den långa vägen upp från kalmar för att vara med om! Märkligt det där.. jag hörde honom aldrig live en enda gång under mina år i egypten, men det är väl så när man har saker runt hörnet att de aldrig blir av…

    Bra konsert var det i allafall!

    Johannes

Kommentera

