Skördetid

Den 30 september 2005 publicerade Jyllandsposten sina tolv numera beryktade Muhammedkarikatyrer. Svaret från de muslimska samfunden i Danmark lät inte vänta på sig. Det Islamiske Trossamfund i Köpenhamn krävde omedelbart att alla muslimer skulle ”säga ifrån” om publiceringen. Den åttonde oktober begärde samfundet att Jyllandsposten skulle dra tillbaka teckningarna och be alla muslimer om en ursäkt. I en intervju för Al-Jazeera den tionde oktober kallade Århusimamem Raed Hlayel teckningarna för ett hån mot alla muslimer. Den 29 oktober lämnade elva muslimska organisationer in en gemensam polisanmälan mot teckningarna. Ungefär samtidigt åkte en grupp danska Imamer på turné i mellanöstern för att söka internationellt stöd för sina protester. Med sig har de en pärm som inte bara innehöll de värsta av Jyllandspostens karikatyrer, utan också ännu grövre teckningar där Muhammed bl.a. framställs som gris och pedofil. Att dessa aldrig hade publicerats i Danmark glömde imamerna att berätta för sina värdar.

 

Hösten 2007 väcker Nerikes Allehandas publicering rondellhundsbilderna också reaktioner. Men tonfallet hos det muslimska etablissemanget i Sverige är väsentligt annorlunda än i det södra grannlandet. Sveriges Muslimska råd uttalar sig för både religions- och yttrandefrihet. I Svenska dagbladet säger förbundets ordförande Helena Benaouda att publiceringen är en svensk inrikesfråga och betonar att de muslimska länderna har nog med egna problem att ta hand om. Tillsammans med Islamiska förbundet (som bl.a. står bakom Stockholms moské) bildar SMR en krisgrupp, i det uttalade syftet att förhindra att situationen utvecklas oproportionerligt. Sveriges unga muslimer, Studieförbundet Ibn Rushd, Kista folkhögskola (den första muslimska folkhögskolan i landet) och projektet Fredsagenterna vill samarbeta med UD och medverka i arabiska TV-kanaler för att förhindra ryktesspridning och våldsamheter i andra länder. Till och med det Libanesiska kulturcentrumet i Örebro som drog igång de första protesten mot Nerikes Allehanda, säger sig vilja ha dialog direkt med tidningen, i stället för fortsatta demonstrationer. Det samlade intrycket är att organisationerna snarare ägnar sig åt skadereglering än konfrontation.

Varav skillnaden mellan Danmark och Sverige? Kan det vara så att två efterföljande regeringar i Sverige har sått både prestige och pengar på det fält som i anglosaxiska länder kallas för ”community relations”: ekonomiskt stöd till trossamfund, flitiga besök på moskeer, öppet samtal med etniska organisationer och uttalat stöd till religionsfriheten. Och att det nu är skördetid?

 /Tommi

2 kommentarer till Skördetid

  1. Knute skriver:

    Det den muslimska gruppen ska göra i arabiska tv-kanaler är att förklara att svenskarna är ”okunniga” som inte vet att man inte får avbilda Muhammed. Med andra ord erkänner de inte yttrandefriheten, hur moderata de än vill framstå.

  2. popthecasbah skriver:

    Aha, jag antar att det antagandet baseras på de gedigna kunskaper om islam i Sverige som du uppvisar på din blogg med att hävda bl.a. att ”kommunistjournalisterna på TV försöker islamisera oss”.

    /Tommi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: