Minareten som försvann

Tidskriften Minaret dementerar sin avsikt att ställa ut Vilks Muhammedteckningar. Tidskriftens Mohamed Omar anger att han är djupt äcklad och indignerad över teckningarna och att tidningen ”tar avstånd från alla former av antisemitisk eller islamofobisk propaganda”.

 

Är Vilks numera famösa teckning av Muhammed som rondellhund konst? Otvetydigt. Är det bra konst? Tveksamt. Är det värt all denna äckel och indignation? Absolut inte. En teckning av profeten placerad i samband med sommarens knäppaste svenska fluga är (åtminstone för mig) inte ett dyft islamofobiskt. Snarare en symbolisk framställan av hur islam tagit plats mitt i folkhemmet.

 

Nåväl, döm själv. Den numera famösa bilden av Muhammed som rondellhund finns att beskåda på Vilks egen webbsida. Tillsammans med bilder av Muhammed som Übermensch, Kristus som elefant och en av medeltidens mest brutala antisemitiska ikoner: en Judesugga.

 

/Tommi

2 kommentarer till Minareten som försvann

  1. Hej!

    Är detta konst? Av vad jag har sett av Vilks teckningar hittills så är det ju inte direkt begåvat. Frågan är väl vilket syftet är om annat än ganska tröttsam provokation.

    Lev väl!

    Vilhelm

  2. popthecasbah skriver:

    Jag håller med om att det tekniskt sett är det inte särskilt begåvat. För egen del tycker jag också att provokation som konstnärligt uttryck är både tröttsamt och fullkomligt utslitet sedan decennier tillbaska. Men om man tillåter sig en lite mer postmodern konstsyn och säger att ett verk är bra om den lyckas väcka reaktioner hos åskådarna, så är Vilks projekt hyfsat lyckad konst.

    Jag kan självklart förstå att djupt troende människor inte alltid blir glada över att se sina religiösa ikoner profaniseras av en konstnär. Men de känsloladdade reaktionerna från till exempel Mohamed Omar, som anklagar Vilks för att sprida islamofobi förefaller ändå ganska överdrivna för mig.. Vilks har skissat Muhammed mitt i ursvenska miljöer (såsom en rondellhund eller som åskådare i en bandymatch), och levererat kritik mot de personer som utnyttjar Islam som en ursäkt för våld och terror (genom att i en teckning visa hur de degraderar profeten till en hund som apporterar ett bombbälte). Det är milsvida från de direkt rasistiska stereotyper som till exempel Jyllandsposten publicerade.

    Hälsar
    Tommi

    PS. Den senaste nyheten i frågan är att Semus också numera dragit sig ur utställningsprojektet. Dock inte på grund av bilderna på profeten, utan på grund av den judesugga som Vilks tecknade på utmaning från DN-journalisten Ingmarie Froman. Utan tvekan ett motiv som är djupt kränkande för judar. Frågan är bara om all återgivning av den, oavsett uppsåt, också utgör en kränkning?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: